Facebook til firmaer: Drop jeres hjemmesider

Den sociale gigant synes ikke at erhvervslivet har brug for deres egne hjemmesider, men bør koncentrere sig om deres Facebookprofil.

Dette noget kontroversielle synspunkt blev præsenteret af Stephen Haines, kommerciel leder af Facebook i Storbrittanien på en marketingkonference.

Han underbygger sit argument ved at sammenligne, hvor mange Facebook-brugere, der har klikket på et firmas “like”-knap sammenlignet med antal besøg på firmaets egen hjemmeside. Firmaet Starbucks havde som eksempel 21,1 mio “likes” overfor 1,8 mio besøg og for Coca-Cola er tallene 20,5 mio mod 270.000.

At Facebook gerne ser www “nedlagt” til fordel for et internet, der udelukkende er Facebook-baseret kan næppe komme som nogen overraskelse, og tendensen lige nu er da også at erhvervslivet i stigende grad satser på at “møde kunderne der hvor de er” (nemlig på Facebook), men ideen er ærligt talt skræmmende.

For forbrugerne vil det betyde at de private oplysninger de har lagt ind, som fritidsinteresser, uddannelsesniveau mm. pludselig bliver givet fri til virksomheder, der derfra kan målrette deres markedsføring på et hidtil ukendt niveau. Det var måske ikke lige det man havde forestillet sig, da man lagde oplysningerne ind oprindeligt, hvor Facebook i starten mere var et “privat” foretagende.

For virksomhederne ligger der naturligvis en kæmpe mulighed i at fa adgang til disse oplysninger, men samtidig giver de også selv en masse oplysninger – og magt – fra sig ved at benytte Facebook, eftersom Facebook “ejer” al information på deres hjemmeside.Intet firma er interesseret i at blive kigget for dybt i kortene af udenforstående. Og hvilket firma er interesseret i at deres informationer har mulighed for at blive videresolgt – måske til konkurrenterne?

En anden fare er også at brugerne begynder at slå bak, hvis Facebook pludselig drukner i kommercialitet. Det er er under, at Facebook i første omgang har fået brugerne til at acceptere deres privacy-politik (eller mangel på samme), og spørgsmålet er om denne accept forsvinder hvis Facebook spænder buen for hårdt.

Kilde: CNET

© 2011, maczonen.dk. All rights reserved.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *