Kønsrollemønstre: Se tagcloud på legetøjsreklamer

Ligestillingen har tilsyneladende trange kår på børneværelserne.

Det kan godt være at vi i den vestlige verden bryster os af at leve i et ligestillet samfund, hvor piger og drenge har lige muligheder, men noget tyder på at legetøjsproducenterne enten ikke har opdaget det eller er s***e ligeglade.

Disse tag-cloud-agtige fremstillinger lavet i wordle viser de mest brugte ord i en række reklamer for drenge- og pigelegetøj. For drengelegetøjets vedkommende er der registreret 658 ord fra 27 reklamer, mens registreringerne for pigelegetøjets vedkommende bygger på 432 ord fra 32 reklamer.

Resultatet er ikke overraskende, men meget sigende. Drenge lokkes altovervejende med ordene “kamp” og “styrke”, mens pigerne fanges ind med “kærlighed”, “sjov”, “magi” og “venskab”.

Jeg har egentlig mest ondt af drengene. Hasbro, Mattel & co. har tilsyneladende sat sig for at de partout skal opdrages til at blive en samling følelsesafstumpede voldsmaskiner, mens pigerne i det mindste kan få lov til at hygge sig!

www.achilleseffect.com

 

 

© 2011, maczonen.dk. All rights reserved.

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *