Facebook går sammen med Spotify

Den svenske musiktjeneste bliver nu integreret med Facebook.

Det nye samarbejde vil blive lanceret som “Facebook Music” eller “Spotify on Facebbok”, og ventes at gå i luften allerede om to uger.

Når lanceringen er på plads vil Facebookbrugere se et grønt Spotify-ikon i den venstre kolonne sammen med de velkendte ikoner for beskeder, events og nyhedsfeed. Klikker man på ikonet bliver Spotify installeret på computeren, og man her hermed adgang til at streame musik fra Spotifys enorme musikbibliotek via Facebook og endda dele musikken med sine venner, så man hører den samme musik samtidig.

Spotify på Facebook bliver – naturligvis – kun tilgængelig i de lande, hvor Spotify er tilgængelig, hvilket endnu ikke er tilfældet i Danmark. Heller ikke i USA er der adgang til Spotify, men ifølge kilder i branchen er der igangværende forhandlinger.

Ifølge Forbes er der ingen af parteren der skal have penge op af lommen i forbindelse med samarbejdet, men begge parter har da også åbenlyse fordele ud af partnerskabet.

Spotify får adgang til millioner af brugere, som de uden tvivl vil få nemmere ved at sælge deres “premium membership”, der giver ubegrænset adgang for ca 75 kr om måneden (gratis medlemsskab begrænser musiklytningen til 10 timer om måneden og højt fem gennemspilninger af hvert musiknummer).

Facebook får hamret endnu en brædde i det sammentømrede, altomfattende medieimperie, de er igang med at skabe. For nylig indgik Facebook en aftale med Warner, der nu tilbyder filmstreaming via Facebook, og partnerskabet er et tydeligt eksempel på Facebooks vision om at gøre Facebook til en nærmest enerådende portal til hele internettet.

Kilde: Forbes

© 2011, maczonen.dk. All rights reserved.

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.