Facebook taber ansigt

Facebook er netop blevet afsløret i at hyre et PR-firma til at svine Google.

Der er dårlig stil, og så er der tilsyneladende Facebook.

The Daily Beast har netop offentliggjort en historie, hvor det afsløres at Facebook har hyret PR-firmaet Burson-Marsteller til at plante historier i pressen om at Google misbruger folks private oplysninger. Scammet blev opdaget da PR-firmaet forsøgte at lokke en blogger til at skrive en negativ artikel om Google, blandt andet ved at love at hjælpe ham med at få artiklen publiceret i større medier. Bloggeren var dog ikke sådan til fals og valgte i stedet at offentliggøre mailkorrespondancen, hvorved det blev kendt at en ukendt kunde havde hyret Burson til en smædekampagne mod Google

Siden afslørede DailyBeast at den mystiske kunde var ingen ringere end Facebook. En talsperson fra Facebook har bekræftet oplysningerne og forklarer at grundene til kampagnen var 1) at “Facebook mener at Google foretager sig “nogle ting” indenfor sociale netværk, som er bekymrende i forhold til privacy” og 2) at “Facebook er træt af Googles forsøg på at bruge Facebook data i deres eget sociale netværk”.

Hermed afsløres fronterne i krigen mellem Google og Facebook med al tydelighed. Det er ingen hemmelighed at Google føler sig truet af Facebook, idet hele Facebookstrukturen unddrager sig Googles søgerobotters kontrol – det er derfor at Google selv forsøger at lancere deres eget sociale netværk.

Hvad der er overraskende er at Facebook tilsyneladende er så tilpas skræmte over Googles forsøg udi sociale tjenester, at de tyer til så slibrige midler for at bekæmpe dem. Google har indtil videre ikke haft særlig meget held med deres strategi, og spørgsmålet er om det nogensinde ville lykkes for dem at skabe et koncept, der kunne vælte Facebook af pinden som globalt ledende indenfor området. Endvidere kan man undre sig en lille smule over strategien med at sværte Google indenfor privacy, når Facebook netop selv på det område ikke holder sig tilbage med at kræve ejerskab på sine brugeres indhold!

Alt i alt rammer hele miseren Facebook – lige i ansigtet så at sige! Ikke blot har vi endnu engang fået bekræftet at virksomhedens metoder er stærkt slibrige og moralsk underløbne, men opdagelsen af at Facebook rent faktisk er bange for Google er noget overraskende, og kan vise sig at være mere skadeligt for firmaet i det lange løb.

TheDailyBeast

© 2011, maczonen.dk. All rights reserved.

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *