Analyser: Tablets på vej til at dominere over spil og PC

To uafhængige analyser viser, at interessen for tablets er kraftigt voksende.

Da Apple præsenterede iPad i januar 2010 var mange iagttagere og analytikere stærkt kritiske overfor konceptet. Kritikken gik på, at det ikke var tydeligt, hvad forbrugerne rent praktisk skulle bruge en tablet-computer til, og mange tvivlede på at det ville lykkes for Apple at “overbevise” forbrugerne om at tablet-formatet var relevant. Skepsissen rakte helt ind på allerhøjeste niveau i branchen, med Steve Ballmer som den mest prominente fortaler for iPad’ens overflødighed.

I dag, knap halvandet år efter er billedet mildt sagt et andet. Producenterne falder over hinanden for at tilbyde kunderne nye tablets, Nintendo bløder markedsandele, ligesom især netbook-salget også er kraftigt påvirket.

Nu viser to undersøgelser, at vi sikkert blot har set starten på udviklingen.

En undersøgelse, betalt af Samsung og udført af Kelton Research, viser at over 90% af amerikanerne har, eller overvejer at få, en tablet. Undersøgelsen belyser også, hvordan forbrugerne forventer at bruge en tablet, og her ligger e-bøger og nyheder i top med 76%, efterfulgt af TV og film, musik og sociale tjenester. Også spil på tablet er populært, her svarer over halvdelen at de vil foretrække at bruge en tablet til spil, fremfor PC-spil og spilkonsoller.

Keltins undersøgelse er baseret på 1.000 respondenter, men siger ikke noget om hvilket mærke folk har, eller overvejer at købe. Det gør til gængæld en undersøgelse fra DisplaySearch, som har kortlagt markedsandelene for henholdsvis Apple, “andre” (dvs. Android-tablets), og “whitebox”-tablets (dvs. lavbudget-tablets fra ikke særligt kendte producenter). Som forventet sidder Apple tungt i fører positionen med en markedsandel på 53,6%, mens Motorola, HTC og Samsung må deles om en markedsandel på 26,8%. Den resterende del på 19,6% ejes af “whitebox”-producenterne, og dene del af markedet er stærkt voksende fra 567.000 enheder i 4. kvartal 2010 til 1,9 millioner i første kvartal 2011. Køberne af disse no-name tablets befinder sig primært i Kina og udviklingslandene, hvor prisen på en “mærke-tablet” på omkring $500 simpelthen er for høj i forhold til lønningerne, men også i Mellemøsten og Sydeuropa er denne type tablet på fremmarch.

Helt overordnet er markedet dog i kraftig vækst. Tabletsalget er 13-doblet fra 1. kvartal 2010 til 1. kvartal 2011, hvor der blev solgt 9,7 millioner enheder samlet. Apple fortæller at de har solgt ialt 25 millioner iPads, og kunne have solgt flere, hvis produktionen havde kunnet følge med efterspørgslen. Man skal næppe se de fremvoksende marked for whiteboxtablets som en trussel mod de kendte mærker. det er snarere – endnu engang netbooks- og konsolproducenterne, der må holde for.

Kelton Research og DisplaySearch via Electronista

 

© 2011, maczonen.dk. All rights reserved.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *