Små pladeselskaber dropper iTunes Match

Det lille, Chicago-baserede pladeselskab Numero er det første til at trække sig.

Apple havde sikret sig støtte fra de fire store pladeselskaber, før de lancerede iCloud og iTunes Match på WWDC, men det ser ud til at de små uafhængige pladeselskaber ikke bare hopper med ind i folden som lemminger.

Pladeselskabet Numero, som har specialiseret sig i genudgivelser af soul og R&B valgte allerede dagen efter lanceringen af iTunes Match at melde ud at de ikke ønsker at deltage.

“We feel that a great risk is being taken by Apple and the major labels that have accepted the terms of this new product wholesale with not a thought beyond the $150 million those so-called ‘big four’ will probably divide and pay to their top executives,”

skriver medejer Ken Shipley på Numeros blog.

Nu har Ars Technica talt med Ken Shipley, som i interviewet uddyber, hvorfor Numero ikke er begejstrede for iTunes match. Vilkårerne er simpelthen for dårlige.

Shipley er mest bekymret for den legitimisering af piratkopier, som iTunes Match indebærer. Piratkopiering er et kæmpe problem for et så lille pladeselskab som Numero, som gennemsnitligt sælger 10.000 eksemplarer af deres udgivelser –  hvorefter de kan iagttage 10 – 20 gange så mange downloads af pladen på sites som MediaFire og RapidShare.

Med iTunes Match frygter han, at piratkopieringen vil tage et endnu større omfang – især fordi iTunes Match ikke skeler til kvaliteten af den “original” man har liggende i sit iTunesbibliotek. Så længe sangen matcher en sang i iTunes Match, får man adgang til sangen i 256kps format.

Andre indenfor musikbranchen har ellers talt om at iTunes match netop revolutionerer musikverdenen, og gør en ende på pirateri, netop fordi det koster noget for brugerne at få adgang til iTunes Match. Men Shipley mener at beløbet på $25 dollars er for lille. Han kan have en pointe her. Med et gennemsnitligt veludrustet musikbibliotek, kommer man som forbruger ikke til at betale mere end ganske få ører pr. sang i iTunes Match, og det er vanskeligt at forestille sig, hvordan disse mikrobetalinger skulle komme kunstnerne til gode – administrationen alene ville æde hele beløbet.

Det bliver spændende at se, hvordan andre af de små pladeselskaber vil forholde sig til iTunes Match, når tjenesten aktiveres til efteråret, men vi vil sandsynligvis se flere som Numero, der vælger at blive væk af de samme årsager.

Kilde: ArsTechnica, Numero

 

© 2011, maczonen.dk. All rights reserved.