Facebook strammer privatlivspolitikken op

Facebook har indgået forlig med den amerikanske handelskommision.

Den amerikanske handelskommision (FTC) har gennemført en undersøgelse af Facebooks privatslivspolitik som følge af en række klager fra amerikanske forbrugerorganisationer, og både Mark Zuckerberg og FTC oplyser nu, at Facebook har nu indgået forlig med FTC – før det kom til en egentlig retssag.

Fremover skal Facebook have brugernes godkendelse, før der ændres på privacy-indstillingerne, og er forpligtet til at fjerne indhold fra lukkede brugerkonti senest 30 dage efter at brugeren har lukket profilen. Endvidere forpligter Facebook sig til at etablere et decideret privacy program, og skal kontrolleres hvert andet år de næste 20 år af en uafhængig trediepart, for at sikre at forpligtelserne bliver overholdt.

Vigtigst af alt forbydes Facebook nu “at skabe et forkert billede af brugernes personlige informations sikkerhed og privathed”.

Facebooks lange synderegister.

Forliget er da også et udtryk for, hvordan Facebook i årevis har skaltet og valtet med brugernes personlige oplysninger.

FTC påpeger en lang række tilfælde, hvor Facebook har omgået brugernes personlige oplysninger på en mildt sagt lemfældig måde. Først og fremmest naturligvis den store opdatering i 2009, hvor brugernes privatlivsindstillinger praktisk taget blev nulstillet, men også det faktum at Facebook har tilladt trediepartsapplikationer adgang til næsten alle brugernes oplysninger uden at informere om det, nævnes på listen.

Derudover påpeger FTC at Facebook har haft et program for “godkendte apps”, der påstod at stå inde for sikkerheden i de godkendte apps, selv om det ikke var tilfældet, og har udvekslet data mellem EU og USA på trods af lovgivning på området, der forbyder det.

…… og vinderen er ??

Forliget må ses som en sejr for forbrugerorganisationerne, der har rejst sagen, og for brugerne i almindelighed, men som kritisk forbruger er der på den anden side heller ikke anledning til at læne sig tilbage og hvile på laurbærrerne.

For Facebook kan også ånde lettet op. På trods af at der nu lukkes af for fuldstændig uhæmmet omgang med brugernes informationer, er Facebooks grundlæggende forretningskoncept ikke antastet, og der findes stadig smuthuller, som Facebook kan benytte sig af i fremtiden.

For eksempel kan forliget tolkes sådan at Facebook er forpligtet til at indhente brugernes godkendelse, når der ændres på privacy-indstillingerne i eksisterede funktioner, mens nye funktioner ikke kræver godkendelse. Facebook kan altså vælge at tilføje nye funktioner der igen åbner op for folks personlige indhold uden at få deres godkendelse. Ifølge TechCrunch, der har talt med repræsentanter fra både FTC og Facebook, anerkender begge parter denne fortolkning som legitim.

Derudover har Facebook opnået at bevare muligheden for at målrette reklamer til brugerne udfra deres personlige oplysninger. Facebook må godt nok ikke længere give et forkert billede af  brugernes personlige informations sikkerhed og privathed, men som TechCrunch påpeger, kræver det i princippet blot en enkelt strategisk linie i brugerbetingelserne, der forklarer at brugerindholdet vil blive brugt til at målrette reklamer.

Læs hele forliget hos FTC og på Mark Zuckerbergs blog

 

© 2011, maczonen.dk. All rights reserved.

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *