iOS og Android er hårde ved Nintendo og Sony

Siden lanceringen af smartphones og tablets med iOS og Android har både Nintendo og Sony tabt markedsandele.

Hårdest er det dog gået ud over Nintendo, viser en ny undersøgelse, der ser på det amerikanske marked for håndholdte spilenheder.

På to år er Nintendos markedsandel gået fra 70 procent til 36 procent af markedet. Ogå Sonys PSP lider og Sonys markedsandel er faldet fra 11 procent for to år siden til seks procent.

iOS og Android havde i 2009 en markedsandel på 19 procent. I 2010 var den på 34 procent og i år er den oppe på 58 procent.

Nintendo har sovet i timen

Særligt Nintendo har for alvor tabt omsætning på et kæmpe fald i omsætningen og det til trods for at selskabet har lanceret og satset stort på Nintendo 3DS. Men 3D på spilkonsoller ligner allerede et flop og det har indtil videre ikke hjulpet Nintendo, at sætte prisen ned på Nintendo 3DS, som har mere end almindeligt svært ved at blive solgt.

Nintendo forstod først alt for sent, at iOS og Android faktisk ville vise sig som store konkurrenter til Nintendos platform. I alt for lang tid afviste Nintendo nemlig at specielt iPod touch ville kunne være en trussel mod Nintendos konsoller med begrundelsen, at der var behov for “rigtige” spillekonsoller.  Siden har iPod, iPhone, iPad og en række konkurrerende produkter med Android vist, at smartphones og tablets er fuldblodsspillekonsoller på sin egen måde.

Tilbage står nu et stædigt Nintendo, der fortsat nægter at udvikle spil til iOS og Android.

Via Flurry.

© 2011, maczonen.dk. All rights reserved.

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.