Små pladeselskaber forlader Spotify

234 pladeselskaber dropper de populære streamingtjenester Spotify, Simfy, Rdio og Napster.

Der er tale om små, uafhængige pladeselskaber organiseret under distributøren STHoldings, som primært producerer indiemusik indenfor genrerne techno, grime, dubstep og bass music. STHoldings har ialt 238 pladeselskaber i folden og kun fire ønskede at blive på Spotify.

STHoldings skriver i en officiel udtalelse:

As a distributor we have to do what is best for our labels. The majority of which do not want their music on such services.  They provide poor revenue and have a detrimental affect on sales. Add to that, the feeling that their music loses its specialness by its exploitation as a low value/free commodity. Quoting one of our labels “Let’s keep the music special, fuck Spotify”

Pladeselskaberne mener kort sagt at streamingtjenesterne, som Spotify, Rdio og Napster kannibaliserer musikbranchen ved at underbetale kunstnerne og pladeselskaberne for deres musik, og ødelægge salget, både digitalt og på cd og vinyl.

STHolding henviser i pressemeddelelsen til en undersøgelse, der giver dem ret i det sidste: streamingtjenesterne underminerer salget af musik. Der er dog siden blevet sat spørgsmålstegn ved undersøgelsens validitet, eftersom den er foretaget i USA lige før Spotify åbnede, så den er ganske givet ikke retvisende, men bortset fra det påstår STH at undersøgelsens resultater stemmer overens med deres egne, interne tal, og ærlig talt så kan det vel næppe overraske nogen at Spotify-streamende personer ikke køber musik i samme omfang, som personer, der har valgt at eje deres musikbibliotek, enten fysisk eller digitalt.

Det er sværere at underbygge den første anklage om, at streamingtjenester som Spotify ikke betaler kunstnere og producenter en ordentlig pris for varen. Spotify oplyser ikke hvor stor en del af de 50 kr, som tjenesten koster om måneden, der går til kunstnere og pladeselskaber, og hvor stor en del af kagen de selv tager.

Men skal man tro det britiske band Uniform Motion, så er det småpenge, som drysser af til kunstnerne: 100 lytninger af et helt album på Spotify giver knap 3 Euro eller lidt over 20 kroner til bandet, mens et salg af albummet via Amazon eller iTunes vil give bandet henholdsvis 4,97 og 6,28 Euro i pengepungen. Det svarer til at man som bruger skal høre HELE albummet igennem 200 gange på Spotify, før bandet tjener lige så meget på Spotify som via et salg i iTunes!

Holder disse priser vand, forstår man godt indieselskabernes frustration. Det er måske nok en anden snak for mainstream kunstnere, som typisk vil have et gigantisk antal aflytninger i den periode hvor de hitter, men som sjældent sælger det store antal hele albums, men der har på den anden side også verseret historier om store popstjerner som Lady GaGa, som er blevet voldsomt underbetalt af Spotify.

Under alle omstændigheder viser indieselskabernes beslutning, at streamingtjenesterne ikke er løsningen på musikbranchens problem.

Wired via Gizmodo 

Læs også:

Google lancerer Google Music 

Spotify kræver Facebookkonto 

Spotify er åbnet i Danmark 

Streamingtjenester tager livet af piraterne 


 

© 2011, maczonen.dk. All rights reserved.

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.