Spotify åbner for apps

På pressemødet i New York i går præsenterede Spotify den nye retning for streamingstjenesten.

Med den nye Spotify Platform vil Spotify tilføje mere funktionalitet til streamingtjenesten ved hjælp af tredieparts applikationer. Med mere end 15 millioner musiknumre at vælge imellem har brugerne behov for hjælp til at vælge, hvis de ikke bare skal traske rundt i de samme ti sange om og om igen, og det er det, som de nye apps blandt andet skal hjælpe med.

Den første generation af apps indeholder blandt andet apps fra Rolling Stones (med hitlister, playlister og artikler), Tune Wiki (tekster), SongKick (koncertlister), og derudover er der apps fra partnere som Billboard, Fuse, The Guardian, Last.fm, Moodagent, Pitchfork, Soundrop, og We Are Hunted.

Snart kommer apps som Top10 og ShareMyPlaylists, hvis funktioner vist taler for sig selv, og i Danmark får vi glæde af en app fra GAFFA, som giver mulighed for at gå direkte fra GAFFAs anbefalinger, anmeldelser og nyheder til at høre musikken. Eller få relevant indhold som playlister, koncertinfo og nyheder præsenteret på baggrund af den aktuelle musik, man lytter til på Spotify.

Med en App Finder sørger Spotify for at man kan finde de apps, man finder relevante i første omgang, og der er ligeledes åbnet op for udviklere, der kan bygge deres egne apps til Spotify. I lighed med Apples AppStore er der dog en godkendelsesproces, før man kan få sin app på platformen for at holde det værste crap fra døren.

Daniel Ek, CEO Spotify som talte til konferencen siger:

”Når du først har set nærmere på platformen, så vil du forstå hvorfor vi tror på, at dette virkelig er begyndelsen på noget nyt inden for den digitale musik. Vi tror på, at dette vil være med til at holde Spotify smuk og simpel, men med et lag af fantastiske musikoplevelser, som er designet til at være sociale og underholdende. Præcis dét vores brugere har efterspurgt”.

Og ja, tanken er rigtig rigtig god. Først og fremmest løses et af de helt store problemer for alle musiktjenester, nemlig, hvordan man hjælper brugerne med at opdage ny musik. Indtil nu har Spotify ikke haft nogen særlig elegant løsning, men med mulighed for via Rolling Stones at hente playlister fra berømtheder, eller Moodagents humørbaserede ditto, har man som bruger et helt andet incitament til at gøre det, som både Spotify og kunstnerne vil have, man skal gøre: Blive på platformen og høre mere musik!

Derudover kommer afledte funktioner, såsom koncertlister (og dermed øget billetsalg) og features som sangtekster, baggrundsartikler, anmeldelser og så videre som alle sammen også er med til at gøre brugeroplevelsen på Spotify bedre og mere relevant for den enkelte.

Endelig kan en udvidet funktionalitet også vise sig at gøre streamingtjenesten mere interessant for nichemusikken, som har mulighed for at få større eksponering, og dermed flere afspilninger og større indtjening, end det er tilfældet nu. Spotify har på det seneste været truet af, at de små selskaber begynder at bakke ud, hvilket på sigt kan underminere Spotifys største styrke: at være stor. Det er vigtigt for en streamingtjeneste, der vil være global og for alle at have et virkeligt bredt udvalg, og det kræver igen at det er attraktivt, også for de smalle kunstnere, at være til stede på platformen.

Spotify Platform beta er allerede live som preview og kan ses her.
Den endelige udgave til alle brugere vil være tilgængelig senere i december.

Læs også:

Spotify afslører “næste skridt” i næste uge 

Spotify svarer på kritik: “I misser pointen” 

Små pladeselskaber forlader Spotify 

Streamingtjenester tager livet af piraterne 

Spotify er åbnet i Danmark

 

© 2011, maczonen.dk. All rights reserved.

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.