Yes! We’re evil. – Googles nye motto?

Google vil sammenkøre deres brugerinformationer pr. 1. marts.

“Google ved alt om dig”. Jeg har brugt udtrykket i mange år, lidt som en joke, lidt som en lidt foruroligende fornemmelse af at det ikke var helt iorden, men alligevel ikke slemt nok til at jeg gad opgive G-mail og Googlesøgninger af dén grund.

Nu tager Google et skridt, som bør få de fleste til at overveje den tanke én gang til.

Indtil nu har Google ganske vist vidst alt om dig, men den viden har ligget adskilt i Googles forskellige afdelinger for de forskellige tjenester Google tilbyder. Det Google ved om dig fra dine søgninger, ved G-mail eller Google Docs altså ikke, og omvendt.

Med fra og med første marts vil Google sammenkøre ALLE sine indsamlede oplysninger på tværs af tjenester. Det vil sige at alt hvad du foretager dig i Googlesammenhæng, fra hvilke søgninger du laver, til hvilke videoer du ser på YouTube til hvad du skriver i dine Gmails, vil blive registreret samlet, og endda koblet op med din G+-profil, hvis du har sådan en.

Registreringen vil dog – tilsyneladende – kun blive sammenkørt, når man er logget ind på sin Google-konto.

Den nye politik er et voldsomt brud med Googles tidligere privacypolitik, hvor man netop i respekt for brugerne har holdt vandtætte skodder mellem de forskellkige tjenester.

Men den nye politik har endnu videre konsekvenser. For eksempel vil dine personlige oplysninger i langt højrere grad end nu komme til at påvirke søgeresultater. Som Google selv formulerer det:

We can make search better—figuring out what you really mean when you type in Apple, Jaguar or Pink.

Hensigten kan virke fin nok, men Google risikerer i virkeligheden her at komme til at skyde sig selv i foden. For ved at tage hensyn til brugerens “normale” interesser, kommer Google fremover til at udelukke søgeresultater, som måske i fremtiden kunne have brugerens interesse. Hvis jeg for eksempel er bil-entusiast vil Google give mig bil-resultater på en søgning på “jaguar”. Men det kunne jo også være at jeg var ved at planlægge en tur til Afrika, eller at min datter lånte min computer til at skrive en biologiopgave, så “jaguar”-søgningen i virkeligheden handlede om dyret!

Dermed kommer Google til at begrænse søge-horisonten og risikerer på længere sigt at levere indskrænkede, selvcentrerede resultater.

Google fastholder dog at de ikke sælger de informationer, de indsamler og fastholder ligeledes politikken med at man forholdsvist nemt kan “tage sit gode tøj (læs: information) og gå”. Ligeledes kan du kigge i Googles Annoncepræferencer og foreksempel fravælge Googlereklamer, der er tilpasset din profil.

Google

 

© 2012, maczonen.dk. All rights reserved.