Ny kritik af Apple for vildledning af forbrugerne

En række europæiske forbrugerorganisationer går sammen i fælles kritik af Apple.

At Apple med sin vejledning af forbrugere i EU snarere vildleder end vejleder er en kendt sag, som er oppe at vende med jævne mellemrum. Apple og deres tredieparts samarbejdsparnere giver kunderne det indtryk, at der er ét års garanti på deres produkter, selv om der ifølge EU-lovgivningen skal være to års reklamationsret, og Apple bruger “vejledningen” til at sælge deres tilkøbsforsikring “Apple Care Protection Plan”.

For nylig havde Kontant sat en aften af til at beskrive problematikken og tidligere tabte Apple en sag i Italien, og blev dømt til at betale en bøde på €900.000.

Denne sag har Apple anket, og i den anledning er en række europæiske forbrugerorganisationer gået sammen i en fælles kampagne for at opfordre myndighederne til at skride ind over for Apples metoder.

I Danmark er der Forbrugerrådet, der har rettet henvendelse til Forbrugerombudsmanden. Blandt de 11 andre lande, hvor kampagnen foregår er også Tyskland og Italien.

Læs Forbrugerrådets klage til forbrugerombudsmanden her.

Forbrugerrådet har desuden forfattet et standardbrev, man frit kan bruge, hvis man har behov for at klage over Apples praksis til en af Apples forhandlere. Hent det her.

Læs også:

Italien giver Apple regning på 900.000 Euro

 

© 2012, maczonen.dk. All rights reserved.

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.