Her er strategien, der skal få Sony ud af krisen

 

Sony fyrer 10.000 medarbejdere og lancerer ny krisestrategi.

Den japanske elektronikgigant har længe været presset på flere fronter og havde sidste år et underskud på alarmerende 6,4 milliarder dollars. Nu skal der sadles om for at vende udviklingen.

CEO Kaz Hirai varslede de rygtede fyringer og præsentede Sonys nye strategi på et pressemøde i går.

Den nye strategi hedder “One Sony” og handler kort fortalt om at stramme op på Sonys enorme portefølje af produkter og satse endnu mere på at markedsføre Sony som en samlet platform, med Sonys indholdstjenester som det samlende element.

I det hele taget skal der satses på kerneforretningerne som Hirai udpeger til at være mobile platforme, billeder og spil, mens andre områder måske nedlægges eller nedprioriteres.

Især på TV-fronten har Sony længe kæmpet og afdelingen har tabt hele 10 milliarder i løbet af de sidste ti år. Nu vil Sony stramme op og lancere færre modeller og satse mere på  OLED og Crystal LED skærme.

Derudover skal der satses på udviklingsmarkederne i for eksempel Indien og Mexico, og endelig skal der satses mere målrettet på udvikling af nye forretningsmodeller og på erhvervsmarkedet.

En af de områder, der opgives er skærmproduktionen, hvor hovedparten af fyringerne vil foregå. Men skaden er ikke så stor her, eftersom Sony i samarbejde med den japanske regering og andre elektronikgiganter som Toshiba og Hitachi har dannet firmaet Jaoan Display Inc, der netop skal stå for skærmproduktion.

 

 

 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *