Her er Microsofts iPad-konkurrent

Microsoft lancerer nu deres egen Windowstablet. Navnet er Surface.

Microsoft have indbudt til et pressemøde i Los Angeles og for en gang skyld lykkedes det for IT-giganten at skabe en vis form for hype omkring eventet, for det var ikke på forhånd afsløret hvad pressemødet skulle handle om, og udover en ny tablet, blev der gættet på både overtagelse af den sociale tjeneste Yammer, en ny Xbox og såmænd også en overtagelse af Nokia.

Istedet fik vi en ny tablet af se, som Microsoft selv står bag, i modsætning til de trediepartstablets med Windows 8, som Microsofts samarbejdspartnere allere er i gang med at præsentere.

Surface-navnet stammer fra Microsofts touchteknologi som allerede nu bruges til at bygge ind i borde, men nu kommer navnet altså til at henvise til den tablet, der skal tage kampen op med Apples iPad.

Selve tabletten har en 10,6 tommer stor skærm, og tykkelsen er 9,3 mm – eller 0,1 mm tyndere end den nye iPad. Vægten er der en anelse forvirring om. På oressemødet blev det oplyst at Surface vejer 576 gram – eller 76 gram mindre end den nye iPad – men i pressemeddelelsen er vægten angivet til 676 gram – eller lidt mere end den nye iPad.

Derudover er der i modsætning til iPad indbygget alle de almindelige tilslutningsmuligheder, såsom HDMI, USB 2.0 og der er også plads til SD-kort så man kan udvide hukommelsen. I forhold til iPad er det også muligt at tilkøbe et cover, som fungerer ligesom iPad’ens smartcover, men ydermere har et indbygget trykfølsomt tastatur, og en magnetisk pen som ifølge Microsoft selv skal hvile på den bedste penneteknologi på markedet lige nu.

En let og en pro

Surface kommer i to udgaver: En grundmodel med ARM-processorer som kører Windows RT – tabletudgaven af det kommende Windows 8, og en Promodel som er en veritabel minicomputer bygget over Intel core teknologi, som kan køre den fulde version af Windows 8. Grundmodellen vil komme på markedet først, mens Proudgaven kommer tre måneder senere.

Pris?

Ligesom en præcis lanceringsdato ikke blev offentliggjort, var Microsofts heller ikke klar til at fortælle om prisen på Surface, men oplyser blot at den vil svare til tilsvarende enheder med samme hardware.

Trendy eller panisk?

For første gang i lang tid er det faktisk lykkedes for Microsoft at tage medierne med storm og skabe en hype omkring et af deres produkter. På den anden side tyder alle de ubekendte faktorer omkring både vægt, lancering og pris på at Microsoft primært valgte denne fremgangsmåde for at nå at komme Google i forkøbet. Google holder nemlig I/O-konference i næste uge, og her forventes Google at præsentere en ny Nexus tablet, der også skal tage kampen op med iPad.

Læs mere hos Microsoft

© 2012, maczonen.dk. All rights reserved.

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.