Apple vinder frem hos ældre forbrugere

De 35+ årige bliver stadig mere vilde med Apples produkter.

Mens Apple tidligere har haft den højeste stjerne hos de yngre forbrugere under 35 år, viser en ny undersøgelse fra YouGov at populariteten blandt de ældre forbrugere nu er steget, så den overgår det yngre segment.

YouGovs såkaldte BrandIndex Buzz score baserer sig på forbrugerinterviews, og spørger om forbrugeren har hørt om det pågældende brand, og i givet fald, om det er positivt eller negativt. Scoren kan være mellem -100 og 100, og nul er således “neutralt”.

Som grafen nedenfor viser, har Apple er ret pæn score på indexet, men mens det er en anelse dalende blandt de 18-34 årige, er scoren blandt forbrugerne over 35 år steget. Især lanceringen af iPhone 4S sidste efterår har tilsynelandende vakt de modne forbrugeres interesse.

Det ældre forbrugersegment er naturligvis meget interessant for Apple, eftersom vi her finder de store efterkrigsårgange, der udover at være talrige også har en del penge på kistebunden. En undersøgelse foretaget i Danmark for nylig viste således at folk over 60 år i dag sidder på svimlende 75% af den samlede danske formue.

YouGov mener at forskydningen kan forklare Apples seneste Genius-reklamer, som blev trukket tilbage efter at de havde kørt under starten af OL. De ældre forbrugere er måske nok interesserede i Apple, men de har i modsætning til de yngre brug for at blive “holdt i hånden”, hvis de skal tage springet over på Mac eller iOS – og det er netop hvad Apples Genius tilbyder i reklameserien.

YouGov

© 2012, maczonen.dk. All rights reserved.

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *