Separate events til iPhone 5 og iPad Mini?

Det kan give god mening for Apple at dele lanceringen op i to.

Mens det længe har været en udbredt holdning blandt iagttagere og andet godtfolk, at Apple vil præsentere den nye iPhone og den rygtede iPad Mini på et samlet event i september, er der nu argumenter på bordet for at iPad Mini vil få sit eget event på et lidt senere tidspunkt.

Det er ingen ringere end Daring Fireballs John Gruber og The Loops Jim Dalrymple, som begge normalt er ualmindeligt velinformerede om Apples planer og har et indgående kendskab til hvordan Apple planlægger deres markedsføring, der fremsætter påstanden.

Gruber har en længere analyse, hvor han blandt andet argumenterer for at det ikke givet meget mening af lade iPhone dele rampelyset med nogen eller noget, eftersom iPhone er “det mest profitable produkt i verden i dag”. Derimod ville det i Grubers optik give meget mere mening at præsentere en iPad Mini i forbindelse med et “iTunes event”, sammen med nye iPods som kunne have et overordnet tema centreret omkring iTunes, musik, film og andet medieindhold.

Hertil responderer Dalrymple på The Loop med et kort indlæg: “Oh that Gruber is a smart fellow.”

Der kan være god ræsonnement i argumentationen, eftersom en iPad Mini ikke vil have samme “flagskips-status” som den nye iPhone, og derfor nemt kan komme til at blive overset midt i alt opmærksomheden på den nye iPhones fortræffeligheder (eller mangel på samme), mens den vil få mere opmærksomhed – og passe bedre ind i sammenhæng med lanceringen af nye iPod (og en ny udgave af iTunes?) i kraft af sin primære egenskab som medieafspiller.

En anden ting, der underbygger argumentet er, at produktionen af iPad Mini helt tydeligt ikke er så langt fremme som iPhone-produktionen. Mens det bogstaveligt talt har regnet med billeder og videoer af lækkede dele af iphone 5 i den sidste måneds tid har vi kun set ganske få lækkede dele til iPad Mini, og tidligere på ugen nævnte et rygte fra Digitimes at produktionen af iPad Mini først starter op i september. Apple har en konsekvent strategi med at have sine nye produkter klar til salg få dage efter lanceringen, og det vil ligne Apple ualmindeligt  dårligt at lancere et spritnyt produkt for først at lade det komme i handelen en måned senere.


© 2012, maczonen.dk. All rights reserved.

Add a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.