Vi tester: Indkøb på mobilen

Super Best har lanceret en app til deres onlineshop. Vi har testet den.

Danskerne shopper mere og mere på mobilen, og selvfølgelig vil supermarkederne også være med. Langt de fleste kæder har allerede holdt deres indtog i Appstore med apps som typisk tilbyder opskrifter, tilbudsavis og mulighed for at lave indkøbslister. Ingen af dem har dog udviklet apps som rigtig kan noget, som en fysisk tilbudsavis og en gammeldags dosmerseddel ikke kan.

Super Best tager skridtet videre og giver adgang til supermarkedets onlineshop, hvor man kan browse i butikkens udvalg via mobilen og komme rugbrød, havregryn og minimælk i indkøbskurven, gå til kassen og få hele herligheden leveret til døren fra dag til dag, hvis man bor i de store byer.

Herligt, herligt er min første tanke. Jeg er personligt dødtræt af at købe ind hver dag i ulvetimen, og alt for uorganiseret til at lave store forkromede madplaner og købe ind til hele ugen i weekenden. Her er måske en mulighed for at gøre hverdagen lidt lettere.

Onlineshoppen er delt op i overskuelige kategorier, og det er nemt og intuitivt at finde de varer man skal bruge. Under de forskellige varer kategorier har app’en dog en lidt kedelig tendens til at liste de dyreste mærker først, og man skal scrolle langt ned for at finde for eksempel de almindelige, billige flåede tomater istedet for eksotiske, krydrede, økologiske dåser til tre gange prisen. Dette er dog til at leve med, eftersom app’en “husker” dine indkøb, og man efterhånden, som man har handlet nogle gange, kan bruge ekspressfunktionen, hvor de varer man plejer at købe bliver lagt ind, så de er nemme og hurtige at finde.

Når man lægger varer i kurven, summes der automatisk op, og man har altid godt overblik over, hvor meget man har købt for. Blot skal man huske at udbringningsgebyret på 49 kr ikke er inkluderet, men først bliver synligt, når man går til kassen.

Derudover har app’en en sektion med opskrifter, hvor man kan browse i forskellige kategorier og hurtigt tilføje ingredienserne til indkøbslisten, så man har til en komplet middagsret eller til en sandwich til madpakken.

Udbringningen sker fra dag til dag i de store byer, mens man i de mindre provinshuller må tage til takke med udbringning en gang i ugen.

Og her kommer vi så til app’ens svaghed, for selve spontaniteten forsvinder lidt op i luften, når leveringstiden tages i betragtning. SuperBest lover at varerne er der mellem 16 og 21 (senest 22), og det vil sige at hvis man sender sin indkøbsliste om mandagen kan man få varerne til at lave aftensmad af om tirsdagen………eller måske først onsdag, hvis man er uheldig. Man skal altså planlægge sine indkøb i mindst to dage i forvejen – og så kunne man da sådan set ligeså godt gøre det foran computeren, som på sin smartphone.

Hvis app’en skulle tilføje noget nyt, skulle det lige netop den spontanitet og mobilitet, der er forbundet med smartphones, og der duer onlinebutikkens koncept i virkeligheden slet ikke. Det ville have været en ægte nyskabelse, hvis bestillingen istedet kunne ryge ud i de lokale butikker i stedet for, så man kunne sidde i S-toget på vej hjem fra arbejde og finde en lækker opskrift, bestille alle varerne og så afhente dem i det lokale supermarked på vejen hjem, og jeg ville personligt gerne betale et mindre ekstrabeløb for at kunne hente en færdigpakket indkøbspose ved kassen i stedet for selv at skulle suse rundt mellem hylderne med et overtræt barn dinglende i sædet på indkøbsvognen.

Når det sker, skal jeg være den første til at hente app’en og bruge den. Hver dag.

SuperBest’s app er ikke i AppStore, men kan hentes på hjemmesiden.

Udgivet i samarbejde med GadgetZonen

© 2011, https:. All rights reserved.