Derfor er Kal-El processorernes “Superman”

Mere hastighed, bedre grafik og bedre batteritid – det er jo et helt Kinder-æg. NVIDIA forklarer hvordan det kan lade sig gøre.

Med NVIDIAs nye Tegra 3 quad-core processorer, kaldet Kal-El som er Supermans “rigtige” navn, åbnes der op for helt nye muligheder på mobile enheder som smartphones og tablets. Den første quad-core tablet, Asus Eee Pad Transformer Prime er netop præsenteret, hvorimod vi skal vente til næste år før vi ser den første quad-core mobil.

Med fire kerner er det klart at man får langt mere muskelkraft end med to, men det åbenlyse problem er at mere muskelkraft som regel kræver mere energi – og det er som bekendt ret problematisk på mobile enheder, der henter energien fra et batteri istedet for via el-nettet.

Sagen er at det dybest set ikke er særlig interessant at have en super kraftfuld processor i en mobil eller en tablet, hvis det indebærer at den skal plugges på el-nettet i tide og utide.

Den hemmelige ingrediens.

NVIDIA har løst problemet ved at udvikle en helt ny processeringsteknologi, som kaldes Variable Symmetric Multiprocessing (vSMP).

vSMP indebærer, at der findes en femte, “hemmelig” kerne i processoren. Det lyder umiddelbart ulogisk, at en kerne mere skulle løse batteriproblemet og ikke blot forværre det, men den femte kerne kører uafhængigt af de andre fire på en langt lavere frekvens, hvilket gør at den kan løse mindre krævende opgaver med et langt mindre energiforbrug end hvis de fire “grundkerner” skulle tage sig af det.

Ifølge NVIDIA bruger mobile enheder masser af energi, også når enheden er på aktiv standby, på at løse baggrundsopgaver, som synkronisering af emails og sociale konti, live wallpapers, diverse widgets og så videre. Det er disse opgaver, som den femte kerne tager sig af, sammen med afspilning af musik og video, som heller ikke kræver de højeste frekvenser på processoren. Eftersom de fleste smartphones og tablets ifølge NVIDIA befinder sig i aktiv standby hele 80% af tiden er der altså voldsomme mængder at dyrebar batteritid at spare her.

Derudover er den femte kerne OS-uafhængig, hvilket sparer kræfter både for softwaren selv, og for udviklerne.

Høj ydelse – lavt energiforbrug.

Alle processorerne er ARM Cortex A9 CPU’er, men hvor den femte processor er bygget til at udføre opgaver med lavt energiforbrug med en lav hastighed, er de fire kerne-processorer bygget til at klare mere belastende opgaver ved højere frekvenser, hvilket giver høj performance og høj grafikydelse. Det betyder høj ydelse ved krævende opgaver som gaming, webbrowsing, Flash media, and videokenferencer.

Ved hjælp af  Variable Symmetric Multiprocessing (vSMP) slås den femte, langsomme kerne fra og de fire hurtige kerner til, når krævende opgaver igangsættes, hvilket giver en kraftfuld performance uden at dræne batteriet. Og selv når de fire kerner er i spil, slår systemet selv én eller flere kerner fra, hvis de ikke er nødvendige.

For eksempel kræver applikationer som email, små spil og SMS typisk ikke mere end én kerne, mens mere krævende applikationer som Flashintensiv web browsing eller massivt brug af multitasking vil kræve to af de fire kerner. Kun til de virkeligt krævende opgaver som spil i konsol-klassen eller multimedieopgaver kommer alle fire kerner på arbejde.

NVIDIA har selv udført benchmarktests overfor de vigtigste konkurrenter som TI OMAP4 og Qualcomm 8×60, og resultaterne (som selvfølgelig skal tages med et gran salt) viser at Tegra 3 bruger 2 -3 gange så lidt strøm som konkurrenterne på de samme belastninger, og performer dobbelt så hurtigt på de maksimalt krævende opgaver.

Og quad-core performance gør virkelig en forskel, især på gamingområdet. Som “bevis” har NVIDIA lavet nedenstående video, hvor der er skruet fuldt op for grafikken. Prøv selv at se med.

Kilde: NVIDIA 

 

 

 

© 2011, https:. All rights reserved.