Nielsen: iPhone 4S gnaver af Androids markedsandel

Lanceringen af iPhone 4S har medført en markant stigning i Apples markedsandel overfor Android.

Trods den store skuffelse over præsentationen af iPhone 4S, som alle havde ventet var en iPhone 5, er salget af Apples nye iPhone gået som smurt i fjerde kvartal. Endda så meget at selveste Androids førerstilling på smartphoneområdet blev truet i december.

Ser man på markedsandelene får alle smartphonebrugere ligger det stadig en Androidmobil i over halvdelen af alle amerikanske smartphonebrugeres lommer, men ser man på nyerhvervelserne i fjerde kvartal går Android fra en andel på over 60% i oktober til en andel på  48,7 i november, hvor salget af iPhone 4S for alvor begynder at tage fart. iPhones andel stiger tilsvarende fra 25% til 38% fra oktober til november, og december fastholder tendensen, omend ikke så kraftigt. Tilgengæld ligger de to konkurrenter i december praktisk taget lige med en andel på 46,9% til Android og 44,5% til iOS. For kvartalet samlet var 37% af alle nye smartphones en iPhone.

Android er dog ikke den eneste der taber til iPhone 4S, også BlackBerry går i de tre måneder tilbage fra 7,7% i oktober til 4,5% i december.

Ser man på alle smartphonebrugere (i USA) i fjerde kvartal har Android stadig langt den største andel, nemlig 46%, mens iOS ligger som nummer to med 30%


Nielsen

© 2012, https:. All rights reserved.