Undersøgelse: iPad i undervisningen giver klogere elever

Effekten af Apples e-lærebøger er allerede målt i et amerikansk pilotprojekt.

Det er forlaget Houghton Mifflin Harcourt, der har testet en algebra-app på en californisk skole i 6. – 8- klasse.

Undersøgelsen viste at 78% af eleverne der brugte iPad fik topbetegnelserne “rutineret” eller “avanceret” i efterfølgende tests, hvor kun 59% i gruppen af ikke-iPad-brugende elever 59% scorede tilsvarende højt.

Skolens lærere var begejstrede for brugen af iPad i undervisningen og oplevede at brugen stimulerede elevernes interesse og motivation, hvilket må siges at være imponerende indenfor en så notorisk kompliceret og kedeligt disciplon som algebra – eller bogstavregning, som det også kaldet på dansk.

Lærerne, der har været involveret i projektet, oplever både at de interaktive elementer i app’en er med til at motivere eleverne, men også at det overordnede format virker mere tidssvarende for eleverne end lærebøger af papir, som opleves som gammeldags. Med tanke på denne video, der viser, hvordan småbørn idag oplever trykte magasiner, er det uden tvivl en udvikling der vil eskalere i de kommende år.

Houghton Mifflin Harcourt har tre iPad apps, der kan bruges i matematikundervisningen, men undersøgelsen kommer belejligt nok lige nu i forbindelse med Apples lancering af iBooks 2, der giver mulighed for nem udvikling af interaktive lærebøger.

© 2012, https:. All rights reserved.