Apple advarer iOS-udviklere mod “smart” markedsføring

Apple ser med strenge øjne på udviklere der benytter sig af kreativ trediepartsmarkedsføring.

Helt præcist er det firmaer som reklamerer med, eller ligefrem garanterer, at de kan drive en gratis-app på top 25, som Apple har fået øje på. Firmaerne vil ofte levere varen ved at bygge bot-net, som downloader app’en tilstrækkeligt mange gange til at den rammer den eftertragtede hitliste.

En udvikler beskriver forretningsmetoden i et forumindlæg, og fortæller at han har fået garanteret sin App på top 25 for blot $5000 af et markedsføringsfirma. Ifølge indlægget er otte ud af de 25 apps på den amerikanske Top 25 promoveret af firmaet via bot-net-downloads.

Og Apple mener det alvorligt. Udviklere der benytter sådanne markedsføringsfirmaer risikerer at miste deres licens, selv om de altså ikke er dem selv, der direkte udfører det “kreative” markedsføringsarbejde.

Advarslen kommer ovenpå en større oprydning i App Store, hvor Apple fjernede en række copy-cat apps, der benyttede sig af navnelighed med populære, “ægte” apps til at score en høj placering, og kan vise sig at være et vigtigt skridt til at optimere brugeroplevelsen i App Store og rense hylderne for apps uden reelt indhold. Apple har tidligere slået ned på brugen af falske anmeldelser, som gav apps en højere ranking end indholdet retteligt fortjente

via AppleInsider

© 2012, https:. All rights reserved.