Over stregen? Taiwaneisk reklame (mis)bruger Steve Jobs

Steve Jobs bruges til at reklamere for Android-tablet.

Apple har et af verdens stærkeste brands, og det er fristende for andre selskaber at forsøge at “låne” lidt af glansen, når de skal promovere deres egne produkter.

I årenes løb er der for eksempel set utallige reklamer der lader sig “inspirere” af Apples første Macintosh-reklame fra 1984, og Samsung har valgt sit helt eget take, ved at forsøge at latterliggøre hypen omkring iPhone i deres stort anlagte amerikanske kampagne for Galaxy S 2 og Galaxy Note.

Men også i Taiwan har man luret med, når Apple præsenterer nye produkter. Denne reklame for en lokal Android-baseret tablet har klædt en skuespiller ud i Steve Jobs-uniformen sort turtleneck og jeans og placeret ham på en scene der minder mistænkeligt om en Applepræsentation man har set før. For helt at undgå misforståelser er skuespilleren forsynet med små vinger og en lille glorie, mens han præsenterer den nye ACTION PAD. Slutbemærkningen fra “Jobs-englen” lyder: “Thank God I finally get to play with other tablets.”(!)

Med tanke på Jobs’ mildt sagt fjendtlige forhold til Android, og når man tænker på mandens forhold til design og kvalitet er det ikke svært at forestille sig at han lige nu sidder gasblå i hovedet af raseri hinsides og planlægger en himmelsk hævn af apokalyptiske dimensioner. I den mere realistiske afdeling gætter vi også på at Apple juridiske afdeling har sat en medarbejder eller to på sagen.

I øjeblikket cirkulerer reklamen rundt på YouTube og tiltrækker sig en del forargelse fra Apple-fans, mens firmaet selv ikke kan se det anstødelige:

“Steve Jobs always promoted things that were good for people, Apple products, so his image can also promote other things that are good”, siger en talsmand for firmaet.

Under alle omstændigheder har reklamen gjort at Action Pad nok har fået en del mere omtale, end produktet retteligt fortjener.

© 2012, https:. All rights reserved.