Analyse: iPhone haler ind på Android

Nielsen seneste undersøgelse af det amerikanske smartphonemarked viser at de to giganter snart er alene om markedet.

iPhone vinder stadig ind på hæren af Android-mobiler på det amerikanske marked.

Nielsens seneste undersøgelse viser at 32% af alle smartphonebrugere i USA har en iPhone, hvilket er en stigning på 2% siden sidste måling, der blev offentliggjort i januar.

Og ser man på, hvilket smartphones, der er købt indenfor de sidste tre måneder er tendensen endnu større: Knapt halvdelen, eller 43%, af alle smartphones, der er langet over disken de sidste tre måneder, er iPhones.

Android har naturligvis stadig den største del af kagen med en markedsandel på 48% på både nye og “gamle” smartphones.

Langt værre ser det ud for de konkurrerende platforme fra Microsoft og RIM. RIM fortsætter med at bløde markedsandele og har nu en markedsandel på 12% mod knap 15% i januar. Og tendensen fortsætter, eftersom kun 5% af nyindkøbte smartphones er en Blackberry.

Windows Phone har så lille en udbredelse, at den ikke engang tages med som en selvstændig platform, men gemmer sig i kategorien “andre”, der har en andel på 8%, men kun udgør 4% af de nyindkøbte. Og dette er vel at mærke efter at Nokias Lumia-mobiler er lanceret i USA med en massiv markedsføringskampagne!

Samtidig viser Nielsens undersøgelse af smartphoners snart udgør størsteparten af samtlige mobiler, der er i omløb i USA. For første gang står styrkeforholdet mellem smartphones og feature phones praktisk taget lige, med en andel til smartphones på 49,7%. Og eftersom hver tredie mobil, der sælges er en smartphone, er feature phonens tidsalder nok så småt ved at rinde ud.

kilde: Nielsen

 

© 2012, https:. All rights reserved.