Apple er suveræne til detail.

En undersøgelse viser at Apple Stores i USA omsætter 17 gange så meget som gennemsnittet.

Det er ikke kun på design og hardware, at Apple skiller sig ud fra mængden. Også indenfor detailhandel kan Apple noget, som ingen andre tilsyneladende kan.

En undersøgelse foretaget af markedsanalysefirmaet Asymco viser at Apples fysiske butikker i USA omsætter for over 6.000 dollars pr. square foot (svarende til ca. 0,1 kvm), hvor gennemsnittet blandt USAs samlede detail handel 341 dollars.

Også blandt de 20 bedste performende detailkæder skiller Apple sig ud: Her er gennemsnittet 787 dollars. Den anden bedst performende kæde, Tiffanys, har en omsætning på omkring 3.000 dollars pr. square foot.

Også på vækstparameteret er der langt ned til nummer to. Apple Stores havde en vækst på 70,5%, mens nummer to, canadiske lululemon athletica vækstede med ca. 45%

Det er vel at mærke de fysiske butikker, der er undersøgt, og online-delen af Apple Store ligger således udover tallene.

Apple startede med at åbne Apple Store i 2001 under ledelse af den tidligere detailchef Ron Johnson. Ron Johnson forlod Apple sidste år, men udskiftningen i ledelsen har tydeligvis ikke påvirket salget.

Apple har nu 363 Apple Stores verden over.

Asymco

 

© 2012, https:. All rights reserved.