Mac OS 9 skulle have været reklamefinancieret

Steve Jobs arbejdede i 90’erne med ideen om at financere opdateringer med reklamer.

I dag skal man som bruger til lommerne, når man skal have en ny udgave af OS X, men tidligere har andre muligheder været overvejet.

Apple arbejdede ifølge Ken Segall, der står bag bogen Insanely Simple om Steve Jobs og Apple med et koncept, hvor Mac OS 9 blev financieret af reklamer.

Ken Segall har arbejdet med Apples berømte reklameteam i 90’erne, og fortæller at teamet i tæt samarbejde med Steve Jobs i 1999 arbejdede med en model, hvor man købte en udgave af det daværende styresystem Mac OS 9, der dengang kostede $99, og siden havde muligheden for at opgradere gratis, mod at få reklamer på computeren. Steve Jobs forestillede sig at brugerne ville blive mødt af en 60 sekunder lang reklame, når de startede computeren op. Reklamerne skulle kunne udskiftes via internettet og endda være så “smarte” at der for eksempel blev sendt en reklame for blækpatroner, hvis den tilknyttede printer var ved at løbe tør.

Ifølge Ken Segall var Steve Jobs så langt fremme med ideen at teamet var begyndt at finde mulige annoncører, men af ukendte årsager gik ideen i graven igen.

Som et kuriosum kan det nævnes at Apple i 2008  – altså 9 år efter den oprindelige ide – ansøgte om patent på reklamefinancierede styresystemer. Om det er fordi planerne er genoplivet, eller om det blot handler om at beskytte ideer, man har udviklet, men ikke selv vil bruge, er dog ikke til at sige.

via AppleInsider

© 2012, https:. All rights reserved.